Wednesday, 21 September 2011

Sambungan..Keturunanku..

Kisah familiku disambung..

Paklongku cuba menjejaki keturunan kami di Siam..dan akhirnya berjumpa..Mereka juga terkejut dengan kehadiran paklongku..Asalnya paklong hanya cuba menjejaki salasilah sahaja. Namun, rezki, jodoh pertemuan semuanya di tangan ALLAH. DIA yang menentukan setiap kejadian sesuatu itu..

Datuk sebelah ayah seorang yang berketurunan raja di sana.Kata ayah nama datukku yang sebenarnya bukan Awang, tapi lain. Maafla terlupa. Salasilah ini baru kuketahui dan aku tidak menjangkakan rupanya rahsia yang tersimpan itu besar nilaianya. Aku tak pernah jumpa datuk, aku sendiri tidak tahu datukku macam mana dan bagaimana orangnya..Datukku lari dari Siam dan akhirnya tiba di Tanah Melayu. Tahun dan bila kejadiannya tidak dapat ku nukilkan di sini kerana ayahku tidak tahu bila berlakunya kejadian ini.

Nenek sebelah ayahku pula telah lama meninggalkan dunia yang fana ini. Tak salahku, nenekku meninggal sewaktu usiaku 9 tahun, pada tahun 1993 kerana sakit tua. Nenek dah tiada dan aku sendiri tidak mampu menyingkap sejarah ini kerana tiada sumber yang lengkap.

Paklong balik dari Siam membawa khabar gembira kerana telah berjumpa dengan keturunan yang lain. Namun, menurut ayahku, paklong ada menyatakan bahawa keturunan datukku sangat takut sekiranya kami membuat keputusan untuk kembali ke sana. Ini adalah kerana, sekiranya kami kembali ke sana, kami terpaksa menduduki pemerintahan di sana. Entahla, tidak faham dan aku sendiri tidak menyangka semua ini.

Susah nak terima hal ini. Terlalu rumit. Terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan untuk nmembuktikan kesahihan sejarah ini. Aku tidak mengatakan aku tidak yakin dengan fakta yang ada. Namun, terlalu sukar sebenarnya untuk menghadapi realiti kehidupan..

Sekiranya aku diizinkan untuk mengkaji tentang salasilah keluargaku, aku ingin melakukannya agar keturunan kami mengetahui latar belakang keluarga kami dengan jelas. Tidak seperti ini, aku rasa seoalah-seolah seperti membaca sebuah buku cerita..

No comments:

Post a Comment