Tuesday, 28 June 2011

Pakweku..hehe

Suatu petang di bilik Fiza dan Ani...

Ani: Boringnye petang ni..hmmm..
Fiza: Kenapa nak boring?takde assignment or assessment ke?
Ani: Ade assignment tapi dah siapkan sebelum Maghrib td..
Fiza: Dah tu, ape lagi yang boringnya?
(Fiza mengaru-garu kepalanya..patutnya kalau dah siap assignment, hatinya gembira..ini tak, boring lak)
Ani: Sebenarnya aku boring sebab pakweku tak call pun aku hari ini..selalunya dia call dua kali sehari..
Fiza: La....sebab tu je ke?
Ani: Yela..pakwe aku tu memang caring giler kat aku tau..
Fiza: oo ye ke...hmm..
Ani: Kau takde pakwe ke Fiza..sejak aku kenal kau kan, tak pernah kau cerita pasal pakwe kau tu..
Fiza: Ade, tapi aku tak pernah missed jumpa dengan pakwe aku..pakwe ni lagi caring dari pakwe kau..dengannya aku rasa ketenangan dan kedamaian..
Ani: Ye?bestnya pakwe kau tu..tapi kan kau tak pernah cerita pun? Sape dia? Aku nak kenal jugak Fiza..
Fiza: Ok nanti aku kenalkan ye..tapi aku citer sikit kat kau pasal pakwe aku tu..
Ani: Ok..citerla..
Fiza: Akukan boleh jumpe pakwe aku ni bila-bila mase yang aku nak, aku boleh mengadu dan menangis dengan dia..aku rasa bahagia sangat-sangat..
Ani: Bestnya..sape dia tu Fiza?
Fiza: DIAlah ALLAH Maha Esa..tanpaNYA aku ni bukan sape-sape dan aku takkan hidup di muka bumi ini..
Ani: Erkkk...ALLAH
(Ani terkedu dengan jawapan Fiza..Kemudian,akhirnya dia tersenyum..)
Ani: betulla tu Fiza..pakwe aku ni kan hanya sementara je kan..PAKWE kau tu buat selama-lamanya..aku nak punyai PAKWE mcm tu la..
Fiza: Boleh, sesiapa pun boleh...
(Hati Fiza gembira kerana dia dapat memberikan contoh yang baik buat sahabatnya)


Monday, 27 June 2011

Salam dan Senyum

Assalamu'alaikum itu sendiri bermaksud selamat sejahtera ke atas kamu..salam pula bermaksud selamat..ini bermakna jika kita memberi salam kepada orang, kita telah secara tidak langsung mendoakan kesejahteraan ke atas orang tersebut. Malah, kita juga mendapat balasan pahala kerana mendoakan orang itu merupakan satu perbuatan yang sangat baik. Hukum memberi salam kepada orang lain adalah sunat dan hukum orang yang menjawabnya adalah wajib.

Senyum pula merupakan satu perbuatan yang melibatkan rengganggan di bahagian muka terutamanya di bahagian pipi dan mulut. Dengan senyuman, kita telah melakukan senaman di bahagian muka kita. Dalam satu kajian, orang yang melakukan senyuman sepanjang hari dan selalu senyum akan menyebabkan jangka hayatnya lebih lama daripada orang yang jarang atau kadang2 senyum. Senyum itu sedekah. Dengan senyuman juga, kita telah melakukan kebaikan pada diri kita dan orang lain. Tahu kenapa? Dengan memberi senyuman, kita telah menyebabkan seseorang itu merasa bahagia dan seronok. Di tambah pula pada masa tersebut, orang berkenaan sedang mempunyai masalah tersendiri. Bila kita memberi senyuman, kita telah menolong dia untuk mengurangkan permasalahannya. Betapa besarnya nikmat dan kebaikan senyuman. Oleh yang demikian, selalulah kita memberi salam dan senyuman kepada diri kita, keluarga, guru2, sahabat2 dan sesiapa sahaja.
Tak percaya??cuba try buat:)





Saturday, 4 June 2011

SRIAAG di hatiku

video

Video ni ana cipta masa cuti sekolah lepas..masa tu ade byk mase yang free, so, sempatla nak buat video ni..Alhamdulillah, setiap kali tgk video ni, hati terasa semakin bersemangat..semoga semangat ini akan terus tersemat Ya Rabb..