Saturday, 23 July 2011

Sahabat..

Sahabat bermaksud mereka yang berada di sisi kita selain dari family kita..sahabat adalah teman yang paling rapat yang sentiasa berada di sisi kita senang atau duka kita..seseorang yang kita boleh meluahkan apa sahaja yang kita rasa dan sentiasa berkongsi apa sahaja rahsia atau kenangan bersamanya..Bila sahabat kita sedih, kita berusaha untuk menggembirakannya semula..sentiasa memberikannya semangat untuk membina hidup baru..sentiasa memberikan kata-kata motivasi serta nasihat yang baik kepadanya..sentiasa komen dan menegur seandainya terdapat kesalahan dan kesilapan dalam perbuatan, perkataan atau tindakan kita..

Seseorang yang digelar sahabat, tidak mementingkan diri dalam membuat keputusan. Sentiasa berusaha untuk membimbing dan menjaga nama baik sahabatnya..tak kira apa sahaja yang berlaku pada sahabatnya..

Teringat kata-kata hikmah ini:

Berkawan dengan si penjual minyak wangi, maka akan tempiasla wanginya kepada kita,
Tetapi apabila kita berkawan dengan si tukang besi, maka busuknya akan terpalit pada kita..

Muhasabah semula diri kita..adakah kita ini sahabat kepada sahabat kita??adakah kita telah menunaikan hak dan tanggungjawab kita sebagai sahabat?

Sama-sama kita menilai diri kita..

Wassalam

Friday, 8 July 2011

Cabaran Hidup..

Macam2 cabaran dalam hidup ni..Ada yang dapat bertahan dan ada yang tak dpt bertahan..
Soalnya bagaimana dan macam mana kita nak menghadapinya kan..

Macam tu la jugak diriku..kadang2 tu rasa masalah (tiba2 teringat Prof Muhaya kata jangan gunakan perkataan masalah..)..hmm..kadang2 tu rasa cabaran hidup ni memamg dahsyat..kadang2 tu tak tertanggung rasanya..namun, sebagai manusia, kita masih ade family, kawan2 dan yang paling utama adalah kita ada ALLAH sebagai tempat kita meluahkan ape yang kita rasa..hampir menitis air mata tiap kali menghadapi cabaran hidup..tapi kene kuatkan semangat juga..lantas, air mata tu dapat ditahan dari terjatuh ke pipi..teringat pada mereka yang ditimpa cabaran hidup yang lebih dahsyat dariku membuatkan diriku cuba bangkit untuk terus tabah.aku harap sahabat2 aku juga begitu..
tak banyak yang aku nak yang aku nak tulis malam ni..hanya sekadar luahan rasa yang terpendam..


Wednesday, 6 July 2011

Terkesan dgn kata2 ini..

Apabila rasa senang dengan PUJIAN,
Rasa sakit dengan KEHINAAN,
Menunjukkan kita ada KEPENTINGAN PERIBADI,
Tanda kita TIDAK IKHLAS membuat kebaikan..